Kodowanie na dywanie

W roku szkolnym 2018/2019 dzieci z grupy „Stokrotki” 5B uczestniczyły w realizacji programu „Kodowanie na dywanie”. To ogólnopolski program edukacyjny kierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców. Organizatorem jest marka Edu-Sense we współpracy z panią Anną Świć – autorką bloga „Kodowanie na dywanie”. Celem programu jest wprowadzanie dzieci w świat programowania i robotyki, oswajanie nowoczesnej technologii poprzez doświadczenia i zabawę. Autorzy programu dążą to tego, by dzieci uczyły się prawidłowo tworzyć kod, żeby myślały, doświadczały, poszukiwały, kreatywnie, odważnie patrzyły na świat.

Celem programu jest świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji. Aktywności wykonywane w działaniach: uczą współpracy w grupie, wytrwałości, budowaniu wspólnego pola uwagi, twórczych i kreatywnych sposobów spędzania wolnego czasu a także innowacyjnego podejścia do realizacji treści z podstawy programowej. Dzieci realizując zajęcia w programie projektują trasy przejścia, drogi dojścia do celu, układają różne przedmioty wg instrukcji literowo-cyfrowych ,rozwiązują Sudoku związane z realizowanym tematem np. koszyk wielkanocny, wiosenne słońce. Realizacji treści programu sprzyja również utrwaleniu kierunków góra dół, w lewo, w prawo.

Największym odkryciem i zarazem wspaniałym budulcem są jednorazowe kolorowe kubeczki w 10 kolorach. Dzięki kubeczkom powstają coraz to nowe i wyższe piramidy, nasze dłonie i palce ćwiczą sprawność oraz ćwiczymy cierpliwość i wytrwałość. Kubeczki są doskonałym przyborem wykorzystywanym do budowania piramid wg wzoru oraz do budowania zgodnie z podanym kodem np. w pierwszym piętrze są dwa kubeczki różowe, cztery niebieskie oraz pozostałe w dowolnym kolorze tak, aby ich było nie więcej niż 10. Na drugim piętrze powinno być 9 kubeczków w np. niebieskim kolorze. Kubeczki dają także inne kreatywne możliwości: każdemu z nich przypisujemy wartość i obliczamy, dopełniamy nimi np. do 10. Młodzi ludzie nawet nie zdają sobie sprawy ile matematycznych obliczeń muszą dokonać, aby wszystko się zgadzało. Na specjalnej macie układają również kubeczki lub samoprzylepne karteczki wg kodów literowo-cyfrowych i wchodzą na ławkę , aby obejrzeć swoje dzieła z góry i nazwać powstały obraz i patrząc na niego i nie wierzą że jest taki realistyczny.

Z niecierpliwością czekamy na kontynuację programu w kolejnym roku szkolnym.